پیچ تنظیم حساسیت دیافراگم آبگرمکن دیواری یا شیر احتراق آهسته چیست؟ در این نوشته به این سوال که پیچ تنظیم حساسیت دیافراگم آبگرمکن چیست و نحوه تنظیم آن می پردازیم.

فشار آب عامل مهمی در کارکرد آبگرمکن های دیواری به شمار می‌رود. دیافراگم یک قطعه‌ی لاستیکی در آبگرم کن است که با استفاده از اختلاف فشار موجب باز شدن شیر گاز آبگرمکن و تشکیل شعله و روشن شدن آن می‌شود. با این تفاسیر دیافراگم را می‌توان نوعی حسگر فشار و از قطعات اصلی در آبگرمکن دانست. در تمامی آبگرم کن ها دیافراگم قطعه‌ی لاستیکی واسطی است که بین نیمه پایین یا زیرین رگلاتور آب آبگرمکن و نیمه‌ی بالای آن قرار می‌گیرد و به محض باز کردن آب گرم مصرفی، اختلاف فشاری در دو طرف دیافراگم ایجاد می شود که  موجب حرکت دیسکی به سمت محور سوپاپ کله قندی شیرگاز شده  و آن را باز می کند، در نتیجه گاز وارد مشعل آبگرمکن شده تا در هنگام باز شدن شیر آب گرم مصرفی دستگاه روشن شود و ما آب گرم داشته باشیم. حساسیت فشار پشت دیافراگم آبگرمکن دیواری توسط شیر احتراق آهسته تنظیم می شود،  شیر و یا پیچ احتراق آهسته یک شیر سوزنی است که در مسیر آن ‌یک ساچمه قرار دارد و به صورت یک شیر یک طرفه عمل می کند که از خروج کامل آب و هوای پشت دیافراگم پیشگیری می کند تا حالت احتراق آهسته همواره شکل بگیرد.

شیر احتراق آهسته قطعه ای در آبگرمکن دیواری است که از آن برای تنظیم فشار دیافراگم آبگرمکن دیواری استفاده می‌شود. با استفاده از این شیر می‌توان فشار پشت دیافراگم را طوری تنظیم کرد که دیسک، محور شیر گاز را به‌راحتی به سمت جلو حرکت دهد و از روشن شدن انفجاری  آبگرمکن جلوگیری شود. با تنظیم شیر احتراق آهسته پیشروی دیسک و حرکت محور شیر گاز به‌آرامی انجام می‌گیرد و درنتیجه شیر گاز آهسته‌آهسته باز می‌شود و با ورود گاز، شعله آبگرمکن به‌آرامی تشکیل شده و افزایش پیدا می کند.

 

نحوه تنظیم شیر احتراق آهسته یا پیچ تنظیم حساسیت دیافراگم آبگرمکن:

شیر احتراق آهسته به صورت یک پیچ در آبگرمکن دیواری تعبیه شده است که بوسیله ی چرخش توسط یک پیچ گوشتی دو سو می توان آن را باز و بسته (تنظیم) کرد. درصورتی‌که شیر احتراق آهسته را بیشتر از حد خودش سفت کنیم(ارتباط بین کمره شیپوره و پشت دیافراگم برقرار نشود) آبگرمکن روشن نمی‌شود و اگر بیش‌ازحد بازکنیم شعله به‌صورت انفجاری شکل می‌گیرد. بنا بر این با سعی و خطا می توان شیر را طوری تنظیم کرد که شعله به راحتی شکل بگیرد و حالت انفجاری رخ ندهد یا مانع روشن شدن ابگرمکن نشود.

سایر عوامل موثر در تنظیم فشار پشت دیافراگم آبگرمکن دیواری

بخش دیگر از اجزای آبگرمکن که شیپوره نام دارد در تعادل فشار زیر دیافراگم نقش به سزایی دارد. با عبور بخشی از آب زیر دیافراگم از درون شیپوره، افت فشار در کمره ی شیپوره ایجاد می‌شود. افت فشار ایجادشده در کمره شیپوره (به صورت مکشی) از طریق لوله دیافراگم به پشت دیافراگم منتقل‌شده و هوا و آب موجود در پشت دیافراگم را تخلیه می‌کند. با تخلیه مخلوط آب و هوای پشت دیافراگم، فشار بالای دیافراگم برداشته می‌شود و فشار زیر دیافراگم بر آن غلبه می‌کند و دیسک را به سمت شیرگاز می‌راند؛ در نیجه ی این عمل، میل محور رگلاتور آب به سمت میل محور شیرگاز حرکت کرده و سوپاپ کله‌قندی شیرگاز را بیشتر بازکرده، موجب افزایش دبی گاز شده و شعله را افزایش می‌دهد. به طور کلی  با جریان پیدا کردن آب در مبدل آبگرمکن، آب ابتدا از مسیر شیپوره عبور می‌کند. با عبور آب از شیپوره فشار کمره ی آن کاهش پیداکرده و موجب ایجاد مکشی می‌شود که از طریق آن فشار بالای دیافراگم برداشته می شود و دیسک به سمت جلو حرکت کرده و مسیر شیر گاز را باز می‌کند.

 

برای تنظیم فشار بر روی دیافراگم آبگرمکن شیر احتراق آهسته نقش اصلی را بازی می‌کنند. خرابی آن می‌تواند موجب نقص در اختلاف فشار اعمالی بر روی دیافراگم شده و عملکرد آبگرمکن را در هنگام استارت دچار مشکل کند.

 


دوره های آموزشی آموشگاه فنی و حرفه ای تاسیسات توان

 


🔴آموزشگاه تاسیسات توان

✅آموزش نصب و تعمير پکیج شوفاژ دیواری، نصب و تعمیر آبگرمکن،کولرگازی اسپیلت، لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان،لوله کشی گاز ، تعمیر برد و… ❎مدرک فنی حرفه ای

👈🏻تهران ۶۶۸۷۵۰۹۴-۰۲۱

👈🏻کرج ۳۲۷۲۸۵۴۲-۰۲۶


 


لطفا سوالات خود را در رابطه با  دوره ی آموزش پکیج شوفاژ دیواری  و آموزشگاه،در کادر پایین همین صفحه در قسمت ” دیدگاه ”  بنویسید تا در اسرع وقت توسط متخصصان ما پاسخ داده شود.

 

 

فرمان پیشگاهی

مهندس فرمان پیشگاهی، مدیر و موسس آموزشگاه های تاسیسات توان
تحصیلات وی فوق لیسانس مهندسی مکانیک است و سابقه سال ها تدریس در رشته های مرتبط با تاسیسات را دارد.
استاد پیشگاهی پس از تجربه 30 ساله تدریس در زمینه تاسیسات، آموزشگاه توان را با هدف آموزش انواع رشته های تاسیسات تاسیس نمود تا در جهت کارآفرینی در ایران گامی موثر بردارد.

http://www.tavanamuzesh.ir
4.1 12 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر

با سلام و تشکر فایل رگلاتور تما مدل پلار در آبگرمکن سوزان به علت خرابی رگلاتور با وجود بستن شیر آب گاز رو قطع نکرده و موجب ترکیدن لوله گردیده با وجود سلام بودن لوازم رگلاتور مجدد دیافراگم و شیر کنترل دما تعویض شده ولی رگلاتور بدون باز کردن آب یکسر روشن میشه وارم سوپاپ درحال وصل کردن گاز به مجموعه مشعل هستش لطفا راهنمایی بفرمایی

احمدفاضلی

سلام خوبی آقای پیشگاهی آبگرم کن گاهی خودبه خود روشن وخاموش،می‌شود علت چیه ممنون

احمدفاضلی

آبگرم دیواری

احمدفاضلی

باسلام وتشکر آقای پیشگاهی آبگرم دیواری گاهی خود به خود روشن وخاموش میشه علتش چیه ممنون

سيد مرتضی موسوی

عالی

محمود

عالی بود مرسی کیف کردم

10
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x